Dammsamlare

Öppet diskussionsforum för VARF Västerås Astronomi- och rymdforskningsförening.
hansg
Medlem VARF-forum
Kontakt:

Dammsamlare

Inläggav hansg » fre 03 nov 2017, 07:56

Ja här ligger den och samlar damm, legat i 5 månader nu, VARF verkar totalt ointresserad av sin klenod, har sagt att jag gärna demonstrerar hur det fungerar men icke sa Nicke inget intresse, ett unikt instrument i dag, vilken astronomiförening eller samlare skulle ge sin högra arm för det, men VARF verkar som skrivet helt ointresserad av att ha det, kanske bäst kontakta Brödet och Fiskarna , Tråkigt att behöva gå ut offentligt med detta men när inget händer och ingen visar intresse att kontakta mig så får man ta till hammaren, är det bara lek i Åkesta nu ? :D
18952672_1380032718755535_2757385707912445835_n.jpg
18952672_1380032718755535_2757385707912445835_n.jpg (33.67 KiB) Visad 954 gånger

Alf Borgström
Medlem VARF-forum

Re: Dammsamlare

Inläggav Alf Borgström » fre 03 nov 2017, 08:52

Hej bäste H-G!
Tack för att Du hör av Dig om klenoden. Om Du ger VARF ytterligare lite respit kommer man att höra av sig. Det finns planer på att ordna plats för klenoden och annat på Åkesta.
Med vänliga hälsningar från Alf

hansg
Medlem VARF-forum
Kontakt:

Inläggav hansg » fre 03 nov 2017, 09:30

Får väl hoppas det men har inte ens fått ett svar när jag erbjudit mig att demonstrera det här på plats och visa hur det en gång fungerat och vad man kan göra med det i framtiden, ligger inte i vägen för mig men har man haft 5 månader på sig så tycker jag tiden är mogen för handling

Clas Lundberg
Ledamot

Inläggav Clas Lundberg » fre 10 nov 2017, 10:29

Igår var Timo och jag och hämtade Odelbergs unika spegelteleskop som är med skickliga händer ömsint renoverad till mint skick. Tyvärr fttas det fortfarande detaljer som en flippspegel för optisk obserrvation och sedan är strålgången flyttad genom ett klåfingrig och valhänt försök att bygga om teleskopet under 1990-talet. Hade teleskopet varit intakt vore den värd över en halv miljon kronor men i dagens skick är priset tyvärr mycket lägre. Men det spelar ingen roll. Odelbergs Smith Vaisala skall alltid tillhöra Åkesta så länge observatoriet finns kvar.Vi har kvar hållaren för glasplåtarna. Det var genom detta teleskop som Odelberg fotograferade alla de onjekten som finns kvar på bevarade glasplåtar. Teleskopet har en stor brännvidd som gör att man t.ex. kan fotografera av hela Andomedanebulosan.
Nu återstår det ytterligare lite renoveringsjobb som att ta bort en del fingeravtryck på primärspegeln och lite annat pyssel. Föreningen får sedan besluta hur vi ska göra med vår klenod. Under tiden förvaras den i min uppvärmda och torra källare

Alf Borgström
Medlem VARF-forum

Inläggav Alf Borgström » fre 10 nov 2017, 13:50

Tack H-G och Clas för att Ni räddar denna klenod åt eftervärlden. Tråkigt att inte allt var intakt, men ibland överskattar människor sin förmåga i ivern att modernisera (förbättra?) gamla föremål.

hansg
Medlem VARF-forum
Kontakt:

Inläggav hansg » ons 15 nov 2017, 06:52

Fingeravtrycken på korrektionsplattan bör tas bort omg de har en förmåga att etsa sig fast på glas, efter en längre tid är de besvärligt att avlägsna dem men va försiktig så det inte blir microrepor som ljuset sprids i och försämrar kontrasten hade inget medel för detta här, men fanns tidigare i Urania ett medel som jag o Per köpte in.

Finns tre alternativ för teleskopet som föreningen har att besluta om:

1. Använda den för fotografering då köps in en rak heliofokuserare för montering i spindeln och man kan anv den med en kamera i primärfokus, då krävs en montering som klarar 25 kg

2.Gör i ordning det som det såg ut på Odelbergs tid ( enl ovan ) med en refraktor piggyback monterad, på en montering som tål tyngden och placera det i ett litet observatorie på 6 kvadratmeter med avdragbart tak

2. Tillverka en låda med glas på ena långsidan och gaveln med vblock för tuben och plats för filmhållaren och tillverka en snygg skylt med information om teleskopet , placera den på en vägg tillsammans med bild på Adromedagalaxen som fotats med detta teleskop.

Återgå till "Diskussionsforum för alla"