Schmit-Väisälä kameran

Öppet diskussionsforum för VARF Västerås Astronomi- och rymdforskningsförening.
hansg
Medlem VARF-forum
Kontakt:

Schmit-Väisälä kameran

Inläggav hansg » ons 17 maj 2017, 05:56

Nu är den klar för placering, finns just nu i min verkstad vid Mässingsbruket att beskåda, när jag skulle montera ihop den visade det sig att den va omändrad till viss del, kamera hållaren var flyttad, sekundärspegel med mekanism för fällning saknades hållaren för originalkamera omgjord, slutare saknades, daggkåpa med lock saknades, men nu går det att fotografera med den om man vill, krävs lite prylar för det som heliofokuserare, tubringar och dovetail. Krävs en kraftig montering för denna tuben väger 25 kg .Korrektionslinsen är på 175 mm, primärspegeln 210 mm och f-talet ligger på 2.5 alltså extremt ljuskänslig som ex ligger ODK:n på 6.7 och den i stjärnstugan på 10. Här är den färdiga tuben och en bild på kameraplacering. På lådan framför tuben ligger 6*6 filmhållaren med en flatterlins placerad 5 mm framför bildfältet. Första bild genom fönstret i verkstan se : viewtopic.php?f=14&t=1970
Hoppas den får en bra plats där det kan visas hur den fungerade en gång i tiden.
3.jpg
3.jpg (207.71 KiB) Visad 944 gånger
4.jpg
4.jpg (114.86 KiB) Visad 944 gånger
Senast redigerad av hansg tor 18 maj 2017, 05:18, redigerad totalt 1 gång.

hansg
Medlem VARF-forum
Kontakt:

Re: Schmit-Väisälä kameran

Inläggav hansg » ons 17 maj 2017, 06:56

Finns endastt ett fåtal i världen kvar av denna kamera/teleskop så hoppas att den får en snygg platta att ligga på och en hedersplats bland VARF:s prylar, här kan man läsa mer om denna typ : https://en.wikipedia.org/wiki/Schmidt-V ... %A4_camera

hansg
Medlem VARF-forum
Kontakt:

Inläggav hansg » tor 08 jun 2017, 07:09

Tydligen ingen som visar intresse för detta inlägg, och jag väntar o väntar på besked om hämtning, börjar fundera om det var någon vits att montera ihop det.

Timo Karhula
Ledamot

Inläggav Timo Karhula » tor 08 jun 2017, 10:03

Jag skulle ha kunnat hämta teleskopet idag men jag åker till Stockholm. På måndag går det inte heller för då har jag styrelsemöte. Ska fråga de andra om de kan hämta det imorgon eller nästa vecka. Annars får jag väl som vanligt åka 10 mil extra med bil varje gång som jag besöker Åkesta.

/Timo

Återgå till "Diskussionsforum för alla"