fd VARFare viralkändis

Öppet diskussionsforum för VARF Västerås Astronomi- och rymdforskningsförening.
Timo Karhula
Ledamot

fd VARFare viralkändis

Inläggav Timo Karhula » tor 18 maj 2017, 08:21

Christian Sasse var en pionjär inom CCD-fotografering i Sverige och han bodde i Västerås kring (senaste) millenieskiftet och jobbade på ABB Corporate Research. Han var också medlem i VARF i några år innan han flyttade till England. Nu bor han i British Columbia, Kanada. Han äger de automatiska teleskopparkerna iTel i New Mexico, Spanien och Australien och håvar in pengar från hela världen när folk bokar teleskoptid.

Igår Skypade jag två timmar med Dr Christian Sasse. Han hade blivit viral nyligen efter ett time-lapse foto han tog nere i Siding Springs. Istället för sedvanliga, cirkulära stjärnspår körde han exponeringar mot södra Vintergatan vid lämpliga intervall. Det är samma teknik som används för att fånga en solförmörkelses faser från början till slut. Egendomligt att ingen annan har gjort detta mot natthimlen och Vintergatan? Slutresultatet ser ut som ett kaleidoskop av stjärnor. Christian blev kontaktad av National Geographic och hamnade i TV-nyheterna mm. Han ska träffa fysikern Brian Cox som uppmärksammade hans bilder. Igår fick jag hjälpa Christian labla Deep-Sky objekt på hans fina foton.

http://www.ctvnews.ca/video?clipId=1123 ... 057b85bd52

/Timo

Timo Karhula
Ledamot

Re: fd VARFare viralkändis

Inläggav Timo Karhula » fre 19 maj 2017, 07:59

Här kommer en bild av supernovan i NGC6946 som Christian Sasse tog och vars exponering han programmerade medan jag Skypade med honom i onsdags. Bilden är tagen med ett av hans 17-tums Planewave-teleskop i Spanien igår morse 18 maj klockan 4h UT. Exponering 3x5 minuter i RGB (tror jag). Kul att se när han online knappade in önskade exponeringsdata mm. Såg så enkelt ut.

/Timo
NGC 6946 SN.jpg
Supernova SN2017eaw i NGC6946
NGC 6946 SN.jpg (1.29 MiB) Visad 693 gånger

Jim Gage
Webbplatsadministratör

Inläggav Jim Gage » fre 19 maj 2017, 22:31

Spännande!

Timo Karhula
Ledamot

Inläggav Timo Karhula » lör 20 maj 2017, 06:33

Visst är det spännande. Jag hade inte pratat med Christian på nästan 10 år och de senaste gångerna hade han alltid svarat från Down Under, nära Siding Spring observatorier. Jag trodde därför att han bodde där men nej, han bor utanför Vancouver i Kanada. Vilken härlig människa, så ytterst Down-to-earth person som inte tackade nej till ett mål ris och sedan obsade vi Horsehead-nebula i hans CCD, i april!! Samma natt obsade vi förra planeten Pluto (år 2000). Jag såg Pluto med 45cm reflektorn och han fotade densamma med sin 7-tums Maksutov. Cool. :D

/Timo K

Jim Gage
Webbplatsadministratör

Inläggav Jim Gage » lör 20 maj 2017, 09:30

Timo! Jag har gjort denna animering, en kombination of Sasses foto med en som vi har taget med ODK den 6e december 2016. Här ser man hur dramatisk supernovan har förändrat bilden av denna galax!
Fireworks-galaxy-with-supernova-overlay.gif
Fireworks-galaxy-with-supernova-overlay.gif (492.29 KiB) Visad 677 gånger

Timo Karhula
Ledamot

Inläggav Timo Karhula » sön 21 maj 2017, 16:15

Fantastiskt! Kan du lägga in denna animation på Astronet?

/Timo

Återgå till "Diskussionsforum för alla"